ACVBIE lanceert campagne rond respect in maatwerkbedrijven

Begin april 2019 liet ACV bouw - industrie & energie de campagne ‘Respect: Da’s BROODnodig’ los op de werkvloeren van de maatwerkbedrijven. Met de campagne, die werd voorgesteld tijdens de vakgroep, roept de beroepscentrale op tot meer respect voor iedereen: van arbeider en bediende tot monitor en directielid.

Hoge werkdruk

De harde economische realiteit en de hoge werkdruk maken immers dat het respect voor elkaar jammer genoeg al eens even zoek raakt. Dat zegt bedrijfsverantwoordelijke Mieke Swannet van ACVBIE. ‘Het afgelopen jaar hoorden we van onze militanten vanuit heel wat beschutte en sociale werkplaatsen -sinds 1 januari 2019 officieel de maatwerkbedrijven- dat het respect op de werkvloer weg was. Dit signaal kwam eigenlijk vanuit heel Vlaanderen. Sinds eind vorig jaar speelden we dan ook met het idee om hierrond een positieve campagne te lanceren,’ aldus Mieke.

Brooddozen

Er werd gekozen om met brooddozen te werken. ‘Wanneer je iets in handen hebt, is het altijd gemakkelijker om een gesprek op gang te brengen en een thema aan te kaarten,’ vertelt bedrijfsverantwoordelijke Ilse Van Attenhoven. ‘We willen dit bovendien op een positieve manier doen: niet om mensen aan te vallen maar wel om hen te laten nadenken over hoe we met elkaar omgaan.’ Een brooddoos kan je ook elke dag op je werk gebruiken. Een campagne-instrument dat dus lange tijd meegaat.

Sfeer

Respect is een thema dat heel breed kan worden ingevuld maar vaak begint het met de erkenning en waardering van je collega’s. Niet onbelangrijk want we brengen tijdens de werkweek meer tijd door op het werk dan we thuis zijn, zo krijgen we te horen. Het is dan ook belangrijk dat de sfeer op de werkvloer aangenaam blijft. En vaak zit het in een klein hoekje zoals beurtrollen onder collega’s die niet gerespecteerd worden en waarvan vaak de collega die niet sterk in de schoenen staat de pineut is.

Tips

Nadat de ACV Samenwerkers Hanan en Nathalie nog enkele tips gaven rond hoe respectvol omgaan met elkaar, gingen de militanten van de vakgroep enthousiast aan de slag om de brooddozen te vullen met enkele folders. De dag nadien vonden ze de weg naar de werkvloeren …
#R.E.S.P.E.C.T.